Website Lc cars mail

Audi 60.


Model en kleur kloppen.


De eerste auto na de oorlog onder de naam Audi.

Bouwjaar Kenteken In dienst Cyl inh Pk Bekleding Bijzonderheden
1968 onbekend onbekend 1496 cc 65 stof bruin voorwielaandrijving

Het verhaal.
Een stukje autogeschiedenis.
Eerst was er Auto Union met het model 1000, in dat concern zat ook DKW, bekend van de terreinwagen Munga. Het waren allemaal tweetakten. Later werd NSU overgenomen, fameus door de Prinz 1000 TT met 83 pk uit 1 hele liter en de motorklep achterop die altijd open moest staan. Revolutionair was de NSU Ro 80 met een tweeschijfs Wankelmotor met 115 pk. Mazda heeft het patent overgenomen en bouwde de RX-8 Wankel met 260 pk.

Terug naar de Audi 60. Als dienstplichtige was ik twee weken in opleiding bij de Genie in Vught. Daar was een autohobbyclub met een prima werkplaats. Mijn kamergenoot had problemen met zijn Audi 60. Koppeling, waterpomp, dynamo en de schokbrekers voorop.
Even kort overleg en we hebben één van de bruggen voor vier dagen gereserveerd.
De motor en de bak gingen er helemaal uit. Op de werkbank werd alles op de motor vervangen. Een McPherson voorpoot heeft de schokbreker binnen de dikke veer. De klemmen om de veer te temmen had ik inmiddels al in bezit.


Ik was toen zelf zeer gecharmeerd van de Audi 80.