BMW 1600 Ti.
Mooi wit is niet lelijk.
Ik vond de grote chrome letters van de typeaanduiding wel stoer.
Bouwjaar |
Kenteken |
In dienst |
Cyl inh |
Pk |
Bekleding |
Bijzonderheden |
1968 |
35-44-GR |
1973 - 1974 |
1573 cc |
105 |
stof, zwart |
tweedeurs |
Het verhaal.
Ti geeft bij BMW aan dat het een compact gebouwde motor is. Tii geeft aan dat de motor is
voorzien van een mechanisch inspuitsysteem (Kugelfischer). Het was een nieuwe ervaring in het autorijden,
rotsvast op de weg en uitermate snel.
In het voorjaar van 1974 bracht hij ons probleemloos naar een camping in Luxemburg.
Tot aan de aankoop van de Kadett 1.6i deed ik al het onderhoud zelf. Om al dit vermogen uit de 1600 cc
te halen had de Ti twee dubbele Solexcarburateurs. Om dit nerveuze duo goed te kunnen afstellen
is professionele apparatuur nodig. Daarvoor ging hij naar de dealer in Goes. Daar viel het karretje in
het oog van de verkoper. De perfecte technische staat en het feit dat ik de fine-tuning overliet
aan de dealer maakte indruk. Alleen .. de kleur, "Witte auto's verkopen niet".
Een neef werkte als autospuiter bij de VW in Vlissingen. Hij deed een aanbod. "Ik spuit hem oranje en
hij krijg een zwart vinyl dak". Dat was toen zeer in zwang. Naast het ouderlijk huis was een garage.
De eigenaar had net een BMW 2002 ingeruild. Deze auto had een lage kilometerstand en was in tip-top staat.
Na een laatste onderhoudsbeurt ging ik vol goede moed naar de dealer in Goes.
Denk het dak zwart en je hebt de juiste kleurstelling.
We kwamen tot overeenstemming en ik had in de zomer van 1974 eigenlijk een nieuwe auto.
Met het huwelijk in zicht kwam dit prima uit.