Fiat 1100 R.
In de juiste uitvoering en kleur.
Ik riep altijd de "R" staat voor de ronde achterlichten.
Bouwjaar |
Kenteken |
In dienst |
Cyl inh |
Pk |
Bekleding |
Bijzonderheden |
1967 |
03-07-DR |
1972-1973 |
1089 cc |
48 |
rood leer |
|
Het verhaal.
Dit was mijn eerste eigen auto. Waar ik heb hem gekocht heb en voor hoeveel weet
ik niet meer. Hij heeft me wel naar Oostenrijk gebracht en met vier volwassenen en
afgeladen met bagage weer terug naar Middelburg. Het lichte motortje begon te protesteren en
op regelmatige tijden op de Autobahn brandden alle lampjes; water, olie en benzine. Het werd een lange
rit terug.
Ik reed in die tijd vaak Middelburg - Noordwijk vv en dan vaak 's nachts. Op een terugweg
zag ik bij Kruiningen een Opel Record tegen een lantarenpaal geparkeerd staan. De chauffeur was ongedeerd,
want hij had een flinke slok op. Of ik hem voor 100 gulden naar Borsele wilde slepen.
Een arme student HTS wil altijd wat bijverdienen. De sleep verliep goed en de man
gaf me de meijer.
Echter de volgende dag wilde hij niet starten. Een snelle check, compressie ? Bougies eruit,
motorolie boven de cylinders gieten en daar was tie weer. Een compressiemeting gaf het oordeel, deze motor
was ten einde. Op naar de sloop in Vlissingen voor eenzelfde motor, met minder kilometers, hij kostte me 75 gulden.
Die motor eruit gehaald, mee naar huis en op de kleine parkeerplaats in onze eigen tuin de twee krachtbronnen
omgewisseld. Ik kreeg nog een tientje voor de oude motor. Na vele uren sleutelen had ik wel 35 gulden verdient.
Een onbezonnen bulk-aardappel-transport in de achterbak deed de achtervering sneuvelen. Dit werd hersteld. Mijn maat
Hans had een drive-in discotheek, ik was zijn chauffeur en technicus. De apparatuur werd groter en paste
niet meer in de Fiat.