Website Lc cars mail

Fiat 1100 R.


In de juiste uitvoering en kleur.


Ik riep altijd de "R" staat voor de ronde achterlichten.

Bouwjaar Kenteken In dienst Cyl inh Pk Bekleding Bijzonderheden
1967 03-07-DR 1972-1973 1089 cc 48 rood leer

Het verhaal.
Dit was mijn eerste eigen auto. Waar ik heb hem gekocht heb en voor hoeveel weet ik niet meer. Hij heeft me wel naar Oostenrijk gebracht en met vier volwassenen en afgeladen met bagage weer terug naar Middelburg. Het lichte motortje begon te protesteren en op regelmatige tijden op de Autobahn brandden alle lampjes; water, olie en benzine. Het werd een lange rit terug.
Ik reed in die tijd vaak Middelburg - Noordwijk vv en dan vaak 's nachts. Op een terugweg zag ik bij Kruiningen een Opel Record tegen een lantarenpaal geparkeerd staan. De chauffeur was ongedeerd, want hij had een flinke slok op. Of ik hem voor 100 gulden naar Borsele wilde slepen. Een arme student HTS wil altijd wat bijverdienen. De sleep verliep goed en de man gaf me de meijer.
Echter de volgende dag wilde hij niet starten. Een snelle check, compressie ? Bougies eruit, motorolie boven de cylinders gieten en daar was tie weer. Een compressiemeting gaf het oordeel, deze motor was ten einde. Op naar de sloop in Vlissingen voor eenzelfde motor, met minder kilometers, hij kostte me 75 gulden. Die motor eruit gehaald, mee naar huis en op de kleine parkeerplaats in onze eigen tuin de twee krachtbronnen omgewisseld. Ik kreeg nog een tientje voor de oude motor. Na vele uren sleutelen had ik wel 35 gulden verdient.
Een onbezonnen bulk-aardappel-transport in de achterbak deed de achtervering sneuvelen. Dit werd hersteld. Mijn maat Hans had een drive-in discotheek, ik was zijn chauffeur en technicus. De apparatuur werd groter en paste niet meer in de Fiat.