Mitsubishi Galant III stationwagon.
Dit model was maar kort in productie.
De motor had balansassen.
Bouwjaar |
Kenteken |
In dienst |
Cyl inh |
Pk |
Bekleding |
Bijzonderheden |
1979 |
onbekend |
onbekend |
2000 cc |
98 |
stof |
vijfdeurs |
Het verhaal.
Mijn buurman in Noordwijk kwam lopend naar huis. Dichtbij stond zijn Galant en die
deed niets meer. Starten, die motor draait wel erg gemakkelijk rond. Even kijken in
de olievuldop. Geen enkele activiteit van de kleppen. Distributieriem geknapt, dat
kon niet anders. Even wachten met het halen van een nieuwe, eerst de oude eruit en
die meenemen zodat de garage tandjes kan tellen. De Galant werd naar de parkeerplaats
gesleept, zwager Leon werd opgetrommeld en daar begonnen we, gewoon op straat.
Een viercylinder veroorzaakt toch wat trillingen. Die kunnen voorkomen worden door
het plaatsen van balansassen die tegengesteld draaien. Dat hele spul moet wel
door snaren worden aangedreven.
Dit voorbeeld is van Alfa Romeo, maar volgens mij had de Galant hetzelfde systeem.
De nieuwe riem werd opgehaald en nadat de merkjes op alle poelies goed stonden, werd
de riem geplaatst. Eerst checken, dan spannen en weer checken. Alles goed ? Vroem..
Drie dagen later gingen ze ermee op vakantie, diep Frankrijk in.