Borgward Isabella TS Sedan.
Dit was toen al een klassieker.
Hij had een fraai vormgegeven kontje.
Bouwjaar |
Kenteken |
In dienst |
Cyl inh |
Pk |
Bekleding |
Bijzonderheden |
1959 |
BD-43-25 |
onbekend |
1493 cc |
75 |
stof |
tweedeurs |
Het verhaal.
Ik woonde in mijn eerste monteursjaren naast een garage. De monteur was een jonge kerel
en we konden het samen goed vinden. Als hij een extra handje nodig had, hielp ik hem.
De uren werden opgeschreven en die kon ik inwisselen als ik zijn hulp nodig had.
De Borgward was toen al 12 jaar oud. Hij had als één van de eerste auto's
een 4 versnellingsbak met synchronisatie. De double clutch werd verleden tijd. Maar hij
schakelde niet meer van twee naar drie, dus moest de bak eruit. Dat deden we samen.
De bak zelf ging voor revisie naar een gespecialiseerd bedrijf. In de wachttijd werden de drukgroep
en de koppelingsplaat vervangen. Er was geen centreringsas te koop, maar we losten dat op
door het passend snijden van een bezemsteel.
De versnellingsbak kwam terug en werd geplaatst. Mijn maat maakte de proefrit, ik was niet bij het
bedrijf verzekerd, dus mocht ik niet zelf rijden, uiterst lullig...
Borgward ging failliet en de fabriek is nog jaren gebruikt voor het bouwen van Mercedessen.
Volgens de liefhebbers was de Isabella bij introductie en vele jaren daarna de beste auto ooit gebouwd.