Website Lc cars mail

Opel Kadett C2 sedan.


Er was eens een groene Kadett...


.. die werd opgevolgd door een rooie.

Bouwjaar Kenteken In dienst Cyl inh Pk Bekleding Bijzonderheden
onbekend onbekend onbekend 1196 cc 52 stof tweedeurs sedan

Het verhaal.
Mijn schoonvader was een fervent Opel rijder. Veel van zijn kinderen volgden hem daarin.

De groene wilde plots niet meer starten, het bleek niet de motor te zijn maar het contactslot weigerde te draaien. Ook de reservesleutel mocht niet baten. Om diefstal te voorkomen is de montageplaat van het slot vastgezegd met inbusbouten die daarna zijn uitgeboord. Bij het verwijderen werd met een boormachine een gat geboord en met een "linkse" tap kwamen de bouten los.
Op naar de sloop in Leiden, daar had je twee mogelijkheden. Of je haalde het onderdeel zelf van een sloopauto of je kocht iets in het magazijn, maar dat was duurder.
Ik vond een passende Kadett, er was een sleutel, maar ja geen spanning. Accuboormachines bestonden nog niet. Dus noodgedwongen een slot uit het magazijn, zowaar met twee sleutels.
Nieuwe inbusbouten gekocht en de klus was geklaard. De auto had nu drie verschillende sleutels: contact, kofferdeksel met portieren en de tankdop.

Pa reed met de rode in slecht weer op de van Brienenoordbrug in Rotterdam. Plots kwam er rook uit het dashboard. De auto bleef gelukkig rijden, raampjes open om nog wat te kunnen zien. Parkeren en hij maakte zelf de accu los. De Wegenwacht kon niets vinden en het probleem scheen zich spontaan te hebben opgelost. Toen hij weer veilig thuis was deed ik toch een onderzoek.
Eén van de draden in de dikke kabelboom had teveel stroom moeten verwerken en de isolatie was gesmolten. Dat was de oorzaak van de rook. De omliggende draden waren niet beschadigd. De draad liep van de zekeringenkast naar de aansluitstekker voor de autoradio. De zekering was in tact en de radio speelde. Ik heb de draad vervangen.
Een onverklaarbaar fenomeen.