Volkswagen Kever.
Dit was hem.
Mijn ouders eerste nieuwe auto, later overgenomen door mijn broer.
Met een motor met 1300 cc.
Bouwjaar |
Kenteken |
In dienst |
Cyl inh |
Pk |
Bekleding |
Bijzonderheden |
1968 |
20-09-GE |
1968 - 1971 |
1282 cc |
40 |
stof, grijs |
tweedeurs |
Het verhaal.
Kevers waren lawaaierig, koud, vochtig en lustten een slok (super)benzine.
Het onderhoud deed de dealer, maar bij een defecte uitlaat ging ik zelf maar eens aan de slag.
Je moet eens beginnen. Op de camping stond een halve werkbrug voor gasten met defecten. Die heb ik voor een
middag gereserveerd. Alles verliep lekker totdat de moeren bij het spruitstuk los moesten.
Ik kon met een gewone steeksleutel geen slag maken en er waren acht van die krengen.
De eerste slag ging wel, daarna etteren met een tang. Later leerde ik dat hiervoor een speciale
dunne S-gebogen ringsleutel bestaat. Weer wat geleerd. Gelijk maar een nieuwe V-snaar gemonteerd,
die was in de Kever extra belangrijk want behalve de dynamo dreef hij ook de grote ventilator
van de luchtkoeling aan. Het afstellen van de spanning ervan ging met het plaatsen of wegnemen van
dunne ringen tussen de poeliehelften. Mijn moeder maakte een proefrit en was zeer tevreden.
ps: Mijn vader deed alles nog op zijn Batavus brommertje met automaat. 'n Beetje opgevoerd
door zoonlief, dat wel.