Volkswagen Kever.
Een lichtblauwe 1302S.
Deze LS heeft metallic lak.
Bouwjaar |
Kenteken |
In dienst |
Cyl inh |
Pk |
Bekleding |
Bijzonderheden |
1971 |
xx-xx-RE |
1971 - 1972 |
1584 cc |
52 |
stof, grijs |
tweedeurs |
Het verhaal.
Ik had net mijn rijbewijs toen thuis een nieuwe auto ter sprake kwam. Ik was toen gek van de Fiat 850, maar moeders
wil is altijd wet. Het werd een nieuwe Kever, maar ik ging wel met haar mee.
Zo kwamen we samen met een 1302S met de 1600 cc motor terug.
Ze kreeg kort daarop haar 1e beroerte en moest lang in revalidatie. Vader had geen rijbewijs. Ik moest voor drie
maanden op HTS-stage naar München. Ik kon de 1302S dus meenemen. 1.018 kilometer enkele reis. Op de dag
van de heenreis vroor het op de Duitse Autobahn en er werd gestrooid. De Kever had de tank voor de ruitensproeier
in de kofferbak voorop. Als druk werd de lucht uit de reserveband gebruikt. Echter hier was geen enkele
warmtebron, dus de ruitenwisservloeistof bevroor. Dat was "Hollands" beschermd tot -6 graden, helaas.
Ik kreeg het strooiwater op de voorruit, maar kon niet sproeien.
De Kever had voetverwarming voorin,
regelbaar met twee schuifjes. Helaas door de dikte van het plastic van het naar binnen meegenomen tankje,
kon ik de vloeistof niet ontdooien. Het was een barre tocht.
Ik reed 1 keer per maand naar Middelburg en regelmatig naar een vriendin in Wuppertal (650 km). Dat waren
nog eens afstanden.