Website Lc cars mail

Mazda 626.


Dit model was zeer geliefd.


Een grote comfortabele sedan.

Bouwjaar Kenteken In dienst Cyl inh Pk Bekleding Bijzonderheden
jaren '80 onbekend onbekend 1970 cc 90 stof vierdeurs sedan

Het verhaal.
Na de introductie in Europa in 1979 bouwde de 626 al snel een goede reputatie op. Het stijve chassis en het comfort scoorden goed.
Collega Wim deed het normale onderhoud zelf. Nadat hij de thermostaat had vervangen bleek de nieuwe defect en de motor raakte aan de kook. Het rode lampje had het ook af laten weten. Wim vertrouwde het daarna niet en samen hebben we de koppakking vervangen. Na mijn eerste blik op de motor zei ik: "Die lijkt wel erg op de motor uit de BMW 2002." De motor heeft een enkele bovenliggende nokkenas die wordt aangedreven met een ketting. De spanning hierop wordt eerst door een veer ingesteld. Als de motor eenmaal loopt, neemt de oliedruk het over. Dit is eenrichtingsverkeer, een nok zorgt ervoor dat de spanning nooit kan teruglopen. Handig om te weten als de ketting weer terug moet en de veer de kettinggeleider helemaal heeft teruggeduwd. Op het distributiedeksel vind je de veer achter een grote moer. Met de eerder genoemde momentsleutel werden de kopbouten volgens het fabrieksschema aangehaald. De sensor in de radiator en de thermostaat werden uiteraard ook vervangen.


Deze 2 liter lag in de lengte, latere modellen hadden hem overdwars.