Mazda 626.
Dit model was zeer geliefd.
Een grote comfortabele sedan.
Bouwjaar |
Kenteken |
In dienst |
Cyl inh |
Pk |
Bekleding |
Bijzonderheden |
jaren '80 |
onbekend |
onbekend |
1970 cc |
90 |
stof |
vierdeurs sedan |
Het verhaal.
Na de introductie in Europa in 1979 bouwde de 626 al snel een goede
reputatie op. Het stijve chassis en het comfort scoorden goed.
Collega Wim deed het normale onderhoud zelf. Nadat hij de thermostaat had vervangen
bleek de nieuwe defect en de motor raakte aan de kook. Het rode lampje had het ook af laten
weten. Wim vertrouwde het daarna niet en samen hebben we de koppakking vervangen. Na mijn eerste
blik op de motor zei ik: "Die lijkt wel erg op de motor uit de BMW 2002."
De motor heeft een enkele bovenliggende nokkenas die wordt aangedreven met een ketting.
De spanning hierop wordt eerst door een veer ingesteld. Als de motor eenmaal loopt, neemt
de oliedruk het over. Dit is eenrichtingsverkeer, een nok zorgt ervoor dat de spanning nooit kan teruglopen.
Handig om te weten als de ketting weer terug moet en de veer de kettinggeleider helemaal heeft teruggeduwd.
Op het distributiedeksel vind je de veer achter een grote moer. Met de eerder genoemde momentsleutel
werden de kopbouten volgens het fabrieksschema aangehaald. De sensor in de radiator en de thermostaat
werden uiteraard ook vervangen.
Deze 2 liter lag in de lengte, latere modellen hadden hem overdwars.