Website Lc cars mail

Fiat Panda


In de juiste uitvoering en kleur.


De tweede Panda.

Bouwjaar Kenteken In dienst Cyl inh Pk Bekleding Bijzonderheden
onbekend onbekend onbekend 652 cc 33 stof grijs

Het verhaal.
De Fiat Panda kwam in 1980 op de markt en opende daarmee de categorie stadsauto. Eenvoudig van techniek en sober afgewerkt. De achterbank was niet meer dan een soort hangmat.
De buurvrouw had er eentje en voordat deze kon worden ingeruild voor een nieuwe Panda moest de koppelingsplaat worden vervangen. Bij dwarsgeplaatste motoren gaat gaat dit anders dan bij een motor in de lengteas en met achterwielaandrijving. In het kort komt het hierop neer: je houdt de koppeling ingetrapt, verwijdert een door de versnellingsbak lopende as en de koppelingsplaat valt er langs onder uit.
Dit motortje had een bakje dat er af geschroefd kon worden en zo kwam je bij een normale drukgroep. Eigenlijk de standaard methode, maar nu overdwars. Het terugplaatsen was vanwege de kleine ruimte iets moeilijker. De as wilde niet helemaal door de drukgroep. Hij zat er half in. De buurvrouw moest even helpen door de koppeling in te trappen. Goed druk op de bak zetten en tik, daar zat hij. Ik heb me toen voorgenomen dat ik bij dit soort reparaties aan dwarsgeplaatste motoren de hele motor er uit zou takelen. Een voornemen dat nooit in de praktijk kwam.

De blauwe Panda kwam hartje winter bij Schiphol door uitval van de electronische ontsteking tot stilstand. Die heb ik eerst naar huis gesleept. De dealer zei: "Geef een grote klap op het plastic deksel van de ontsteking." Vroem, lopen .. Als we dat bij Schiphol hadden gedaan, had dat de buurman een hoop kou bespaard. Ik zie hem nog in mijn spiegel ijs krabben aan de binnenkant van de voorruit. Zijn adem bevroor.