In de juiste uitvoering en kleur.
De tweede Panda.
Bouwjaar |
Kenteken |
In dienst |
Cyl inh |
Pk |
Bekleding |
Bijzonderheden |
onbekend |
onbekend |
onbekend |
652 cc |
33 |
stof grijs |
|
Het verhaal.
De Fiat Panda kwam in 1980 op de markt en opende daarmee de categorie
stadsauto. Eenvoudig van techniek en sober afgewerkt. De achterbank was niet
meer dan een soort hangmat.
De buurvrouw had er eentje en voordat deze kon worden ingeruild voor een nieuwe Panda
moest de koppelingsplaat worden vervangen. Bij dwarsgeplaatste motoren gaat gaat dit
anders dan bij een motor in de lengteas en met achterwielaandrijving. In het kort komt het
hierop neer: je houdt de koppeling ingetrapt, verwijdert een door de versnellingsbak lopende
as en de koppelingsplaat valt er langs onder uit.
Dit motortje had een bakje dat er af geschroefd kon worden en zo kwam je bij een normale
drukgroep. Eigenlijk de standaard methode, maar nu overdwars. Het terugplaatsen was vanwege de kleine
ruimte iets moeilijker. De as wilde niet helemaal door de drukgroep. Hij zat er half in. De
buurvrouw moest even helpen door de koppeling in te trappen. Goed druk op de bak zetten en
tik, daar zat hij. Ik heb me toen voorgenomen dat ik bij dit soort reparaties aan dwarsgeplaatste
motoren de hele motor er uit zou takelen. Een voornemen dat nooit in de praktijk kwam.
De blauwe Panda kwam hartje winter bij Schiphol door uitval van de electronische ontsteking tot stilstand.
Die heb ik eerst naar huis gesleept. De dealer zei: "Geef een grote klap op het plastic deksel
van de ontsteking." Vroem, lopen .. Als we dat bij Schiphol hadden gedaan, had dat de buurman een hoop
kou bespaard. Ik zie hem nog in mijn spiegel ijs krabben aan de binnenkant van de voorruit. Zijn
adem bevroor.