Peugeot 104 2.
In de juiste kleur en uitvoering. Het was een GL, die had wat meer luxe.
Door de dwarsgeplaatste motor hadden lange mensen onverwacht veel beenruimte.
Bouwjaar |
Kenteken |
In dienst |
Cyl inh |
Pk |
Bekleding |
Bijzonderheden |
1980 |
FZ-xx-ab |
1983 - 1986 |
954 cc |
45 |
stof, bruin |
vijfdeurs |
Het verhaal.
1983. Midden in het oude Zoetermeer lag een autosloperij. Op een dag ging de familie naar het winkelcentrum
en ik liep plots tussen de autowrakken. Mijn oog viel op de achterkant van de paarse Peugeot 104 GL.
Even rondlopen en daar zag ik een grote roestvlek op de motorkap. Open die klep en het werd me al snel duidelijk.
De carburateur had vlam gevat en het bovenop de motor liggend reservewiel was gesmolten en het rubber lag opnieuw
gestold overal in het motorcompartiment. De accu was gebarsten, maar was gelukkig tijdig door de sloper
weggehaald in verband met het milieu. De kabelboom vanaf het schutbord naar de motor had
alle isolatie verloren.
De auto was nog geen drie jaar oud, kilometer stand 25.000.
Wat me bezielde weet ik niet, maar ik maakte op intuitie een deal. "Ik gebruik de onderdelen van
de oranje 104, de rest gaat terug naar jullie". Ik had een jonge auto gekocht, maar ook een risico.
Het huis in Zoetermeer was een split-level met daaronder een met gaas afgezette brede garage. Prima om
te gaan sleutelen. Wat aan voorbereiding kon worden gedaan, deed ik in de avonduren: het gestolde rubber
verwijderen, de accubak in de menie zetten en lakken, de kabelboom tot en met het dashboard verwijderen,
maar deze werd wel bewaard.
Toen bij de baas een week verlof gevraagd en de ombouw oranje - paars ging van start. Na drie dagen was ik
zo ver. Het maken van de kabelboom kostte het enige denkwerk. Het overzetten van de caburateur, luchtfilter, accu,
ontsteking en reservewiel was eenvoudig. Alle sensoren van de motor werden voor alle zekerheid ook vervangen.
Eerst maar eens het contact aanzetten, op het dashboard zag alles er prima uit en de verlichting werkte.
Ik draaide de contactsleutel om, en vroem, de paarse motor liep. Ik had vooraf nog twijfels over de
dynamo, maar dit wisselstroom exemplaar bleek ok.
In overleg met mijn neef de autospuiter moest er iets gedaan worden aan de motorkap. Op zijn voorstel is de
oranje kap overgespoten in de paarse kleur.
Ik had een schitterende auto, maar deze ging nu als inruil dienen voor de volgende.