Website Lc cars mail

Ford Taunus TC 1.


Het was een tweedeurs 1600 L. De kleur was iets donkerder.


De TC 1 had een grote kofferdak en genoeg ruimte voor passagiers.

Bouwjaar Kenteken In dienst Cyl inh Pk Bekleding Bijzonderheden
1975 volgt onbekend 1593 cc 68 stof vierdeurs

Het verhaal.
De Taunus moest voor de APK maar zwager Leon en ik waren elders druk. We gokten het zonder eigen keuring vooraf. Helaas, hij haalde het niet, er zat teveel speling op de stuurstangen en op het stuurhuis. Leon ging verder met de klus, ik nam de Taunus voor mijn rekening.
Het vervangen van de stuurinrichting is op zich snel te doen. Echter daarna moeten de voorwielen uitgelijnd worden. Iets dat eigenlijk niet kan zonder een professionele meetinstallatie. Ik had van de Middelburgse monteur een foefje geleerd. Leg oud en nieuw naast elkaar, meet bij de oude de lengtes van de stuurstangen precies op en stel de nieuwe stangen hetzelfde in.
Ok, het klopt dan niet op de tiende millimeter, maar het is goed genoeg voor de keuring. Daar wordt de sporing niet opgemeten maar kijken ze of de banden schuin zijn afgesleten. Zo ja, dan wordt de auto daarop afgekeurd. Nou over een afstand van een kilometer ontstaat geen slijtage, ongeacht de afwijking. De Taunus werd de volgende dag goedgekeurd.


Het schema van een stuurinrichting.