Baureihe BR 44.
Een BR 44 met een andere tender.
Model |
Bouwjaar |
Serienummer |
Motor org |
Decoder org |
Motor nu |
Decoder nu |
Bijzonderheden |
3047 |
1964 |
044 690 |
LFCM |
relais |
HL 5* |
Tam LD G 34 plus |
Rook, telex |
De ombouw.
Op mijn 66e verjaardag kwam een oude BR 44 (3047) binnenrijden.
Een lief kado van mijn 2 dochters.
Ik test analoge locs (bijna) nooit bij binnenkomst en begin
gelijk met de ombouw. Met een M* motorset voor de LFCM
en een Tams ld g 34 plus decoder.
Eerst werd een los-van-massa-front-lampje aangesloten.
Dan de motortest op de testbaan. Horten en stoten en regelmatig volledig
vastlopen, waarbij het licht dan zwakker werd. De ervaring leert dat er dan mechanisch iets mis is.
De hele loc is uit elkaar gehaald. Het was voor het eerst
dat ik een heuse homokineet tussen de beide assenstelsels tegenkwam.
Uit het Märklin archief. Nummer 40 is het centrum van de slimme homokineet.
Deze maakt een aandrijving onder een axiale hoek mogelijk.
Halverwege de loc wordt namenlijk de as-aandrijving van zijde gewisseld.
Achter links, voor rechts.
Alles is goed schoongemaakt en stap voor stap alles weer opgebouwd.
De timing van de tandwielen op de assen is zorgvuldig ingesteld.
En bij het stangenstelsel goed opgelet bij het plaatsen van
de boutjes die hier verschillende lengtes hebben.
Die op de voorste as waren voorheen verwisseld met de lange versie en ze blokkeerden zo de stangen.
De rookgenerator was defect, die is voorzichtig verwijderd en vervangen door
een Seuthe 12. Twee draadjes, maar let op, de zwarte ligt
hier met 1 Ohm aan massa. Deze draad mag niet op de gemeenschappelijke plus (blauw)
worden aangesloten. Dat hoeft ook niet, rook via een AUX en massa werkt perfect.
De loc heeft standaard twee sleepcontacten, ik heb beide vervangen en samen op de decoder aangesloten.
Na het inbouwen van de motor en de decoder is de loc eerst zonder tender getest op
zijn rijeigenschappen. Voor zo'n oude loc loopt hij nu soepel en stil.
Let wel, deze kale loc weegt al 600 gram.
De tender.
De 3 mm dubbel-leds achterop vragen toch wat ruimte. Die ruimte werd ingenomen door de gewichtjes.
Na wat freeswerk op het plastic liggen de twee stalen plaatjes nu voorin de tender. De telexspoel
is getest op F2 en dat werkt. De decoder heeft 3 simpele geluidjes, dus vindt ook de luidspreker
een plekje in de tender. Het lijkt dat deze combinatie geen last heeft van drop-outs in de stroomvoorziening,
maar de tender biedt nog ruimte aan een achteraf te plaatsen Alzheimer elco.
Functies MS 1:
F0 |
Rood-witte achterlichten |
F1 |
Rook |
F2 |
Telex achter |
F3 |
Rangeerstand in |
F4 |
Optrek&afremvertraging uit |