Baureihe BR 53 met condenstender.
Met de condenstender.
Model |
Bouwjaar |
Serienummer |
Motor org |
Decoder org |
Motor nu |
Decoder nu |
Bijzonderheden |
37021 |
1999 |
53 003 |
DCM |
Delta |
HL 5* |
zie onder |
|
De beginsituatie.
De originele drumcollector motor met de veldspoel.
De Deltadecoder stuurde het motortje voor de drie ventilatoren via F1.
F2 schakelde de twee optionele rookgeneratoren.
@ beide foto's: F.P. Vonk augustus 2016
De ombouw verliep in 2 fases.
Fase 1
In fase 1 kreeg de loc een Märklin HL 5* motor (60941) en een Tams LD-G-33 Plus decoder.
De Tams decoder met de elco voor de Alzheimer schakeling. In de behuizing van de tender is links
de luidspreker te zien. Rechts zit de rood-witte Led voor de achterlichten.
De nieuwe HL 5 * motor met de smoorspoelen.
Het resultaat van fase 1 was dat de loc na twee rondjes stopte, maar weer na enkele
seconden verder ging. Lijkt op een max stroom shut-down, dus warmte probleem ? Ik heb veel
parameters aangepast, maar helaas. Dus ging ik voor een duurdere Märklin decoder ook
omdat ik in deze loc goed geluid wilde.
Fase 2
Als volgende stap werd de decoder M* Msd 60985 ingebouwd.
Hier de trein in een testopstelling met zijn vier delen. De decoder zit op het chassis
van de tender.
Beide rookgeneratoren worden nu apart geschakeld.
Maar de loc loopt nog steeds niet mooi. De rotor had om onbekende redenen soms sluiting naar massa.
Een nieuwe rotor is geplaatst.
Hij loopt nu wel gelijkmatig, maar hij miste grip op het aangedreven assenstelsel. De antislipbandjes zaten
op twee naast elkaar gelegen assen. Verplaatsing van de 2e as naar het andere uiteinde bracht uitkomst.
Het vrijlopende stel voorop liep moeilijk mee. Geen van die drie assen heeft namenlijk antislipbandjes.
De BR 96 heeft dat wel.
Op mijn baan met de kleinste straal (R 1) wringt de lok zich door de bochten. Die baan is inmiddels vervangen
door een ovaal met R2. De loc gaat soepel door de bochten, maar bij het achteruitrijden draait
het "losse" assenstel niet mee. Bij onderzoek op een platte tafel bleek dat bij het "losse" stel
alleen de achterste as op het tafelblad rustte, maar de twee andere assen hingen vrij.
De borstbout tussen de twee assenstelsels maakt horizontale beweging voor het nemen van bochten mogelijk.
Er is ook wat verticale speling, die is nodig om de loc hellingen te kunnen laten nemen.
Ik heb hier wat verticale speling weggenomen door het plaatsen van ringetjes.
Nadat ik de loc weer helemaal in elkaar had gezet, liep hij plots maar 1 omwenteling van de aangedreven
assen. Het licht dimde, dus de motor liep vast. Wat nou weer ..
Motor eruit, de assen zelf liepen vast. Stap voor stap alles losgemaakt.
Hier de onderdelen. De achterste as liep vast, na verwisseling van as en tussentandwiel
bleek de storing op het tandwiel van de achterste as te zitten. Gekeken met een loep, niets
te zien. Inspuiten met WD-40 en op het "haperpunt" het tandwiel schoongekrast. Geen residu gevonden,
het moet wel zeer klein geweest zijn, maar de tandwieloverbrenging werkt nu weer goed.
Daarna alles weer stap voor stap opgebouwd met de juiste timing tussen de tandwielen en het stangenstelsel.
Hij draaide liggend op m'n kleedje weer gelijkmatig.
Plat op de tafel maken alle drie voorste assen contact.
De eerste rit na de revisie op de baan R2 was een groot succes. Hij loopt soepel door de bochten en het voorste
assenstelsel loopt prima mee, zowel voor als achteruit.
Het is nu een waardevolle aanwinst voor mijn verzameling.
Functies met MS 1:
F0.. |
Rood-witte achterlichten |
F1 |
Rook 1 |
F2 |
Bel |
F3 |
Optrek/afrem vertraging uit |
F4 |
Fluit |
F5 |
Bedrijfsgeluid |
F6 |
Ventilatoren |
F7 |
Aux 1, niet aangesloten |
F8 |
Rook 2 |
Functies met MS 2:
F0 |
Rood-witte achterlichten |
F1 |
Aux 1, niet aangesloten |
F2 |
Bedrijfsgeluid |
F3 |
Fluit |
F4 |
Optrek/afrem vertraging uit |
F5 |
Rook 1 |
F6 |
Rook 2 |
F7 |
Bel |
F8 |
Ventilatoren |
F9 |
Remgeluid uit |
F10 |
Kolen scheppen |
F11 |
Korte fluit |
F12 |
Stationsomroeper |
F13 |
Roosterschudden |
F14 |
Railgeluiden |
F15 |
Conducteursfluit |