Riviera Express.
Het complete treinstel bestaat uit twee sets. Hij komt achter de BR 01 en kan eventueel later achter
een BR 10. De sluitwagon is voorzien van een sleepcontact en twee rode leds die met spanning op de baan altijd
branden. De stroomvoerende koppelingen van M* (72021) voorzien alle andere wagons van spanning.
Per wagon is wel een massaverbinding via de assen nodig. De eerste wagon heeft aan de loc kant een normale
kortkoppeling. (de grijze FS 1e klas)
Voor de binnenverlichting is gekozen voor de sets van TrainModules. Die hebben een eigen DCC decoder waarin het adres en
de gewenste functietoets kan worden geprogrammeerd. De regeling van de lichtsterkte werkt helaas niet zoals het zou
moeten. Hier is de laagste stand geprogrammeerd.
In principe zou je elke wagon met een eigen adres apart kunnen schakelen. Ik heb ze nu allemaal
op adres 1 en functietoets F1 gezet. De meegeleverde dikke elco (1.000 uF) lost het Altzheimer effect op.
Model |
Bouwjaar |
Decoder |
Bijzonderheden |
TM-22753 |
2016 |
TrainModules |
warm witte leds |
De ombouw.
Hier een set voor de stroomvoerende koppelingen en de massa aansluiting op de assen.
Elke strip heeft 10 leds. Sommige wagons zijn iets korter en hiervoor kan de strip eenvoudig ingekort worden.
De print wordt met dubbelzijdig plakband in het dak geplakt. De plaats van de vrij grote elco is afhankelijk van
de indeling van het interieur. In een enkel geval is de 1.000 uF vervangen door 2 stuks parallel geschakelde
exemplaren van 470 uF. Het is niet altijd mogelijk om de zwarte condensatoren geheel onzichtbaar te monteren.
De rode led wordt vertekend weergegeven. Dat ligt aan mijn camera.
Hier is de restauratiewagon gekoppeld. Door de weerspiegeling van de witte tafeltjes lijkt het licht hier
iets feller. Behalve die voor de bagage zijn alle wagons voorzien van passagiers.
De slaapwagon gaf door zijn hoog interieur extra problemen. Daar zijn de 2 elcos van 470 uF aan beide zijden in
de "blinde" compartimenten geplaatst. Het blijft per wagon passen en meten.